Kategoriarkiv: Dessert

Brownie

Langpanne på 33 x 41 cm / lille langpanne på 25 x 35 cm

  • 9 dl / 6 dl sukker
  • 12ss / 8ss økologisk kakaopulver (180 ml / 120 ml)
  • 3 dl / 4,6 dl hvetemel
  • 2 ts  / 3 ts vaniljesukker
  • 1 ts  / 1,5 ts salt
  • 300 g /460 g  smør
  • 4 stk / 6 stk. egg

Denne oppskriften passer til ulike langpanner

Først justerte jeg Kenwood slik at K-krok kom akkurat passe med i bunnen av bollen. Det skulle jeg gjort for lenge siden.

Bland alt det tørre, deretter smeltet smør og til slutt egg blandes godt.

Legg bakepapir i langpannen, og stryk deigen utover med en slikkepott.. Stek ved 150 grader i 30 minutter.

Sjokoladekrem med nøtter

  • 1 veldig moden økologisk banan
  • 1 klype himalaya salt
  • 1 stor neve hvalnøtter
  • 1 toppet ts. økologisk kakaopulver

Dette smakte godt, og måtte skrive oppskriften for å ha den til en annen gang. Det liknet på melkesjokolade.

Kjørte i magimix i stor bolle. Neste gang jeg tester denne mengden skal jeg ta den lille bollen. Brukte først kniv, og deretter vispen i den store bollen.

Vanilje-ekstrakt

Jeg har laget vaniljeekstrakt i dag. 2 dl brun rom og 2 vaniljestenger fra madagaskar kuttet i småbiter. Noen skriver at den skal lagres i 1 mnd. andre sier 2 eller 3 måneder. Jeg satte den i skapet i dag, og slik at jeg får øye på den omtrent hver dag. Planen er å riste på den stadig vekk.

Jeg har tidligere brukt en ferdigkjøpt vaniljeekstrakt. Det har blitt veldig god vaniljesmak fra denne. Spent på hvordan det blir med den hjemmelagede.

Hjemmelaget iskrem

Jeg har testet ut hjemmelaget iskrem i en periode. Det har blitt god smak alle gangene. Problemet har vært at det har blitt endel krystaller i isen Denne oppskriften inspirert fra Parfait fra nrk løste dette problemet.

Bringebærsyltetøy til barnebarna

Sist barnebarna var her ble det slutt på bringebærsyltetøyet. Helt krise, og jeg hadde glemt hvilken oppskrift jeg brukte.

Jeg kom på at det var med gelantin, og fant ut at det var oppskriften fra bare bra barnemat jeg hadde brukt. I dag laget jeg nytt syltetøy, og dette var det jeg gjorde:

  • 1 kg bringebær som var tint
  • 1 ts vaniljepulver
  • 4 ss lønnesirup
  • 2 ss gelantinpulver.

Rørte alt sammen mens det var kaldt. Kokte det opp og helte det over i glass som var sterilisert. Håper de blir fornøyd neste gang de kommer.

Mangodessert med yoghurt

Til 4 porsjoner brukte jeg:

  • 0,5 liter hjemmelaget upasteurisert kefir – mest av det faste
  • revet skall fra en halv økologisk sitron
  • 0,5 dl Demerara sukker
  • 1 mango den var diger – veide 600 gram
  • 60 g hakkede pistasjenøtter
  • 1 ss pulverkaffe
  • 50 g finhakket 86% mørk sjokolade
  • 0,5 ss malt kardemomme

Hadde kefiren i et kaffe filter og lot den renne av seg i 6 timer. Blandet sitronskall og halvparten av sukkeret og mango i småbiter i den avrente kefiren.

Blandet alt det andre = «resten av sukker, pistasjenøtter, pulverkaffe, sjokolade og kardemomme» sammen.  Tok 50 % av dette i bunnen av serveringsglassene.

La kefirblandingen oppå og strødde resten av nøtteblandingen på toppen.

Testsmaking: fjern 75 % av kaffemengden i blandingen,og ta noe mindra kardemomme også. Kanskje det ble for sterkt med 86 % sjokolade, Ha oppi mer sukker – eventuelt teste med noe honning. Halver den totale mengden av det tørre.  Dette ble 7 små dessertskåler totalt.

Dette ble rett og slett alt for kraftig med den sterke kaffesmaken.  Jeg skal servere de 3 siste skålene med et tillegg av pisket krem.

På venninnetur hørte jeg Gerd snakke om yoghurt dessert. Det hørtes godt ut, og jeg fikk oppskriften.  Se nedenfor.